محاسبة على أساس الاستحقاق

الرئيسية » مصطلحات العلوم المالية والإدارية » محاسبة على أساس الاستحقاق

محاسبة على أساس الاستحقاق

محاسبة على أساس الاستحقاق هي طريقة محاسبية يتم فيها تسجيل الصفقة في الوقت الذي تنشأ فيه القيمة الاقتصادية أو تجول ملكيتها أو تستبدل أو تطفأ. وهذا يعني أن تسجل الصفقات التي تستدعي تغيير ملكية ما حال انتقال الملكية. وتسجل الخدمات عند تقديمها ويسجل الإنتاج عندما يتحقق (أي يظهر إلى حيز الوجود وتخلق القيمة). وتسجل المستلزمات عندما تستخدم هذه المواد واللوازم.

ويفضل اعتماد نظام المحاسبة على أساس الاستحقاق لأن التوقيت يتفق مع الطريقة التي تعرف بها الأنشطة والتدفقات الإقتصادية الأخرى. ولإمكان تطبيق هذا النظام على التدفقات غير النقدية.

It is an accounting method in which the transaction is recorded at the same time when the economic value is created or its ownership is transferred, replaced, or amortized. This means that the transactions requiring change of ownership must be recorded as soon as the ownership is transferred the services are recorded when provided, the production is recorded when achieved (when it becomes existent and the value is created), and the requirements / supplies are recorded when such materials and accessories are used.

It is preferable that the accounting system works on the accrual basis as it is consistent with the method by which the activities and other economic flows are defined. And also because this system can be applied to non – cash flows.