الإقليم الاقتصادي للبلد

الرئيسية » مصطلحات العلوم المالية والإدارية » الإقليم الاقتصادي للبلد

الاقليم الاقتصادي للبلد

يتكون الإقليم الاقتصادي للبلد من الإقليم الجغرافي الذي تتولى إدارته الحكومة وحيث تتحرك عوامل الإنتاج (العمل ورأس المال) والسلع بحرية دون أية إجراءات جمركية ويخضع لإدارة حكومية ذات سلطات مالية ونقدية واحدة.

ويشمل الإقليم الاقتصادي للبلد:

  • المياه الإقليمية والجرف القاري الممتد في المياه الدولية (حقوق الصيد واستغلال ما تحت قاع البحر من أنواع الوقود أو المعادن).
  • الجيوب الإقليمية في بقية العالم (الأراضي في البلدان الأخرى المملوكة أو المستأجرة التي تستعملها الحكومة لأغرض دبلوماسية أو عسكرية أو علمية)، کالسفارات أو القنصليات أو قواعد عسكرية.. إلخ.
  • المناطق الحرة أو المخازن الجمركية أو المصانع التي تشعلها مشاريع غير إقليمية تحت الرقابة الجمركية (فهذه تشكل جزءًا من الإقليم الإقتصادي للبلد الذي توجد فيه فعلا).

هذا ويتميز الإقليم الإقتصادي لمنظمة دولية بإعتباره جيب إقليمي تكون لها عليه ولاية قضائية (مملوك أو مستأجر) ويستخدم لأغراض المنظمة باتفاق رسمي مع البلد أوالبلدان التي يوجد فيها الجيب أو الجيوب فعلا.

Economic territory of the country

Economic territory of the country consists of the geographic territory administered by the government and where are moving factors of production (labor and capital ) and goods freely without any customs procedures and is subject to governmental management with a single fiscal and monetary authorities, including the economic territory:

  • Territorial waters and the continental shelf that extends in international waters (fishing rights and the exploitation of under the sea bed of fuel or mineral types).
  • Territorial enclaves in the rest of the world in the territories of other countries owned or leased used by the government for the purposes of diplomatic Ouascrih or scientific). Kambassarat or consulates, military bases etc… .
  • Free zones or customs warehouses or factories operated by the non – regional projects under customs control (these form part of the economic territory of the country in which they exist already).

It is characterized by the economic territory of an international organization as a regional pocket have the jurisdiction (owned or leased) and used the organization for the purposes of an official agreement with the country Oualbldan where there is actually a pocket or pockets.